Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) adalah sebuah pusat latihan awam di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia yang berperanan untuk melaksanakan latihan ke arah pembangunan sikap, pengukuhan kemahiran dan pemerkasaan pengetahuan pegawai awam serta melaksanakan aktiviti-aktiviti penyelidikan, konsultansi dan penerbitan bagi melengkapkan pegawai awam dengan bakat, kebolehan dan pemikiran yang konstruktif.
INTAN terletak di Bukit Kiara, Kuala Lumpur serta lima (5) kampus wilayah seperti berikut:
- INTAN Kampus Wilayah Utara (INTURA) di Sungai Petani, Kedah
-
INTAN Kampus Wilayah Selatan (IKWAS) di Kluang, Johor
-
INTAN Kampus Wilayah Timur (INTIM) di Kemaman, Terengganu
-
INTAN Kampus Sabah di Tuaran, Sabah; dan
-
INTAN Kampus Sarawak di Kota Samarahan, Sarawak.
Jalan Kuala Ketil,
Peti Surat 94,
08007 Sungai Petani,
Kedah Darul Aman
Tel : 04 - 421 8321
Faks : 04 - 421 4489
KM 3, Jalan Batu Pahat,
Peti Surat 141,
86007 Kluang, Johor
Tel : 07 - 7782 500
Faks : 07 - 7782 540
Bukit Geliga, Cukai,
Peti Surat 65,
24007 Kemaman,
Terengganu
Tel : 09 - 862 9000
Faks : 09 - 868 3007
Beg Berkunci 2080,
88999 Kota Kinabalu, Sabah
Tel : 088 - 483500/501
Faks: 088 - 473651
No. 2, Lot 5452
Jalan Datuk Mohammad Musa
94300 Kota Samarahan
Sarawak
Tel : 082 - 592000
Faks : 082 - 615060
Kesemua penjawat awam layak berkursus di INTAN.
- Permohonan kursus boleh dibuat secara online (dalam talian) melalui portal DTIMS https://www.dtims.intan.my ;atau
- Klik "Mohon Kursus" pada banner Pendaftaran Kursus dalam Talian di Laman Utama;atau
- Klik Menu "Perkhidmatan Dalam Talian", pilih "Permohonan Kursus/Program Dalam Talian" dan pilih "Digital Training Information & Management System (DTIMS)"
Ya, satu emel makluman/pengesahan akan dihantar secara automatik kepada Ketua Jabatan/Penyelia apabila permohonan dibuat. Pemohon perlu mengemukakan maklumat Ketua Jabatan/Penyelia dengan tepat semasa mengisi permohonan secara dalam talian
Emel pemakluman kepada penyelaras kursus akan dihantar secara automatik sekiranya permohonan kursus yang dibuat tidak mendapat kelulusan Ketua Jabatan/Penyelia. Permohonan kursus akan terbatal dengan sendirinya.
Sila layari https://www.dtims.intan.my/list_course/all
Pemohon boleh menyemak Katalog Kursus yang mengandungi maklumat seperti objektif kursus, jangkamasa berkursus, tarikh kursus dan kumpulan sasaran. Melalui maklumat ini, pemohon boleh memilih kursus yang bersesuaian dengan keperluan mereka.
Status permohonan kursus sama ada masih dibuka atau telah ditutup ada dinyatakan pada maklumat kursus di dalam Katalog Kursus pada https://www.dtims.intan.my/list_course/all
Pemohon boleh membuat semakan di Portal DTIMS https://www.dtims.intan.my. Klik pada menu Akaun Pengguna dan klik Log Masuk.
Senarai permohonan kursus yang berjaya diterima akan disenaraikan dalam Dashboard Pengguna -> Senarai Permohonan.
Sekiranya permohonan masih dalam proses, pemohon boleh membuat pertanyaan kepada urusetia kursus yang berkenaan.
Tempoh permohonan untuk sesuatu kursus akan ditutup sebulan sebelum kursus bermula.
Maklumat urusetia kursus yang berkenaan disertakan pada maklumat kursus di dalam katalog kursus https://www.dtims.intan.my/list_course/all
Rayuan boleh dikemukakan kepada Penyelaras Program yang berkenaan. Walau bagaimanapun, keputusan muktamad pemilihan bergantung kepada pertimbangan pihak INTAN.
INTAN akan mengemukakan pemakluman kepada Ketua Jabatan/Penyelia sekiranya penjawat awam tidak hadir berkursus selepas pengesahan kehadiran dibuat.
Katalog Kursus boleh diakses di Portal DTIMS di https://www.dtims.intan.my/list_course/all
Kadar yuran yang dikenakan bagi setiap kursus di INTAN adalah seperti berikut:
i) Caj yuran bagi sektor awam
Bil. | Tempoh Kursus | Kadar (RM) |
1. | 1 hingga 7 hari | 30.00 |
2. | 8 hingga 30 hari | 50.00 |
3. | 1 bulan hingga 6 bulan | 100.00 |
4. | Lebih 6 bulan | 150.00 |
ii) Caj yuran bagi sektor swasta tempatan, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan peserta luar negara (di atas jemputan saja)
Yuran Pengajian | Kadar Bayaran Harian Per Peserta (RM) | |
Sektor Swasta dan GLC | Luar Negara | |
Tanpa Penginapan | 300.00 | 1000.00 |
Dengan Penginapan | 420.00 | 1180.00 |
Bayaran boleh dilaksanakan menerusi kaedah berikut:
- Tunai (pembayaran semasa pendaftaran kursus); dan
- Pesanan Kerajaan (LO)
Ya. INTAN hanya menawarkan khidmat sewaan kemudahan/fasiliti terhad kepada Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan dan Badan Berkanun sahaja. Permohonan sewaan perlu dikemukakan kepada Pengarah INTAN.
Sekiranya anda bukan ahli Perpustakaan INTAN, tetapi Perpustakaan/Pusat Sumber di Kementerian/Jabatan/Agensi anda bertugas telah menjadi ahli Skim Pinjaman Perpustakaan (SPP), maka anda boleh meminjam bahan bacaan di Perpustakaan INTAN dengan syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh SPP. Jika anda tiada kemudahan SPP, anda boleh menghantar surat rasmi memohon untuk membuat pinjaman bahan kepada pihak Perpustakaan INTAN untuk dipertimbangkan.
Tidak, Kursus Persediaan Ijazah Sarjana/PhD hanya boleh diikuti oleh bakal penerima Hadiah Latihan Persekutuan dan Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa (CBBPTB) di bawah JPA.
Program Diploma Pascasiswazah Pengurusan Awam (DPA) INTAN merupakan kursus pra-perkhidmatan yang dibangunkan secara komprehensif selama 10 bulan bagi tujuan pelantikan ke dalam skim Perkhidmatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD). Program DPA INTAN telah mendapat akreditasi penuh daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) berkuat kuasa pada 30 Disember 2015.
Kursus Advanced Leadership and Management Programme (ALMP) merupakan kursus mandatori atau kursus WAJIB bagi pegawai-pegawai Perkhidmatan awam yang menyandang Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA). Ianya dijalankan di bawah Pusat Kecemerlangan Kepimpinan, INTAN Kampus Utama Bukit Kiara. Untuk maklumat lanjut, klik Menu "Perkhidmatan Dalam Talian", pilih "Sistem Dalam Talian" dan pilih "Sistem Advanced Leadership and Management Programme (ALMP)".
Kursus EPSA (e-Pembelajaran Sektor Awam) adalah latihan secara atas talian bagi memberi kemudahan kepada penjawat awam mengikuti kursus pada bila-bila masa di mana sahaja. Penjawat awam yang menjalani kursus EPSA layak untuk mendapatkan sijil hari berkursus mengikut syarat yang telah ditetapkan.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Helpdesk EPSA di talian 03-2084 7689 atau emel esupport@intanbk.intan.my atau boleh layari Portal EPSA https://www.epsa.gov.my
Penilaian ISAC dilaksanakan untuk menilai tahap kefahaman dan kemahiran penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) di kalangan personel sektor awam. Ia merupakan satu alat bagi mengukur kesediaan personel sektor awam untuk bekerja dalam persekitaran Kerajaan Elektronik dari segi pengetahuan dan kemahiran dalam penggunaan asas perisian-perisian ICT yang sering di guna pakai (commonly used).
Peserta Penilaian ISAC terbahagi kepada 2 :-
1. Individu
Terdiri daripada individu yang menyandang jawatan Pembantu Setiausaha Pejabat Gred N19, Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N19, Pembantu Tadbir (Kewangan) Gred W19, Pegawai Khidmat Pelanggan Gred N19 dan Setiausaha Pejabat Gred N29 di mana kelulusan dalam Penilaian ISAC merupakan syarat wajib untuk pengesahan dalam perkhidmatan.
2. Kumpulan
Terdiri daripada kakitangan yang dipilih dari Kementerian/ Jabatan/ Agensi yang memohon untuk dijalankan Penilaian ISAC secara kumpulan. Permintaan ini bergantung kepada Kementerian/ Jabatan/ Agensi tersebut samaada untuk memenuhi kehendak ISP atau polisi masing-masing.
Semua permohonan untuk menduduki penilaian ISAC perlu dilakukan secara atas talian (online) sahaja. Permohonan boleh dibuat menerusi Portal ISAC di http://isac.intan.my
Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut boleh hubungi pihak urusetia ISAC di talian 03-2084 7798/7703 atau emel isachelp@intanbk.intan.my.
Permohonan untuk mengadakan latihan industri di INTAN boleh dibuat melalui penghantaran surat permohonan menerusi emel/faks kepada Pendaftar INTAN di alamat berikut:
Pendaftar
Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN)
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
INTAN Kampus Utama Bukit Kiara
Jalan Bukit Kiara
50480 Kuala Lumpur.
Tel: 03-2084 7227
Faks: 03-2096 2205
Permohonan pekerjaan di mana-mana agensi dalam Perkhidmatan awam perlu dibuat menerusi Borang Pendaftaran Pekerjaan di Sektor Awam (SPA8i) yang boleh didapati menerusi laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia http://www.spa.gov.my/
Surat permohonan untuk mendapatkan penceramah/tenaga pengajar INTAN perlu dikemukakan untuk pertimbangan Timbalan Pengarah Kanan INTAN di alamat berikut:
Timbalan Pengarah Kanan INTAN
Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN)
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
INTAN Kampus Utama Bukit Kiara
Jalan Bukit Kiara
50480 Kuala Lumpur.
Tel: 03-2084 7667 (Puan Anita binti Abu Hassan, Setiausaha Pejabat TPK INTAN)
Faks: 03-2084 7896
Surat permohonan akan dipanjangkan kepada pihak yang berkenaan dalam tempoh 1 minggu daripada tarikh penerimaan surat. Sekiranya tajuk kursus/modul kursus tersebut tidak berkaitan atau tiada kepakaran, Pejabat TPK INTAN akan memaklumkan terus kepada Kementerian/Jabatan/Agensi yang memohon.
Perlu diingatkan Surat Permohonan Penceramah INTAN perlu mengandungi:
- Tarikh Cadangan Kursus/Program (surat permohonan perlu diterima 1 bulan sebelum tarikh Kursus/Program)
- Aturcara Kursus/Program (Menyatakan cadangan keperluan penceramah INTAN mengikut modul)
- Maklumat Pegawai di Kementerian/Jabatan/Agensi yang boleh INTAN hubungi
Kadar bayaran penceramah INTAN adalah mengikut Pekeliling Perbendaharaan Bil. 2-2005 iaitu Bayaran Saguhati Mengikut Gred dan dibayar oleh Kementerian/Agensi/Jabatan yang memohon.
- Semakan jenis/tajuk kursus yang ditawarkan oleh INTAN boleh dirujuk di Portal DTIMS https://www.dtims.intan.my/list_course/all
Buku-buku terbitan INTAN boleh dibeli di Sasana Pustaka INTAN Bukit Kiara, Kuala Lumpur.
Sasana Pustaka INTAN
Institut Tadbiran Awam Negara
Jalan Bukit Kiara
50480 Kuala Lumpur
Tel: 03-2084 7269
Faks: 03-2092 1512
Pembelian juga boleh dibuat secara atas talian melalui e-Purchasing https://apps.intan.my/epurchasing/ atau
Klik Menu "Perkhidmatan Dalam Talian" dan pilih "Pembelian Buku Dalam Talian".
Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) adalah sebuah pusat latihan awam di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia yang berperanan untuk melaksanakan latihan ke arah pembangunan sikap, pengukuhan kemahiran dan pemerkasaan pengetahuan pegawai awam serta melaksanakan aktiviti-aktiviti penyelidikan, konsultansi dan penerbitan bagi melengkapkan pegawai awam dengan bakat, kebolehan dan pemikiran yang konstruktif.
INTAN terletak di Bukit Kiara, Kuala Lumpur serta lima (5) kampus wilayah seperti berikut:
- INTAN Kampus Wilayah Utara (INTURA) di Sungai Petani, Kedah
-
INTAN Kampus Wilayah Selatan (IKWAS) di Kluang, Johor
-
INTAN Kampus Wilayah Timur (INTIM) di Kemaman, Terengganu
-
INTAN Kampus Sabah di Tuaran, Sabah; dan
-
INTAN Kampus Sarawak di Kota Samarahan, Sarawak.
Jalan Kuala Ketil,
Peti Surat 94,
08007 Sungai Petani,
Kedah Darul Aman
Tel : 04 - 421 8321
Faks : 04 - 421 4489
KM 3, Jalan Batu Pahat,
Peti Surat 141,
86007 Kluang, Johor
Tel : 07 - 7782 500
Faks : 07 - 7782 540
Bukit Geliga, Cukai,
Peti Surat 65,
24007 Kemaman,
Terengganu
Tel : 09 - 862 9000
Faks : 09 - 868 3007
Beg Berkunci 2080,
88999 Kota Kinabalu, Sabah
Tel : 088 - 483500/501
Faks: 088 - 473651
No. 2, Lot 5452
Jalan Datuk Mohammad Musa
94300 Kota Samarahan
Sarawak
Tel : 082 - 592000
Faks : 082 - 615060
Kesemua penjawat awam layak berkursus di INTAN.
- Permohonan kursus boleh dibuat secara online (dalam talian) melalui portal DTIMS https://www.dtims.intan.my ;atau
- Klik "Mohon Kursus" pada banner Pendaftaran Kursus dalam Talian di Laman Utama;atau
- Klik Menu "Perkhidmatan Dalam Talian", pilih "Permohonan Kursus/Program Dalam Talian" dan pilih "Digital Training Information & Management System (DTIMS)"
Ya, satu emel makluman/pengesahan akan dihantar secara automatik kepada Ketua Jabatan/Penyelia apabila permohonan dibuat. Pemohon perlu mengemukakan maklumat Ketua Jabatan/Penyelia dengan tepat semasa mengisi permohonan secara dalam talian
Emel pemakluman kepada penyelaras kursus akan dihantar secara automatik sekiranya permohonan kursus yang dibuat tidak mendapat kelulusan Ketua Jabatan/Penyelia. Permohonan kursus akan terbatal dengan sendirinya.
Sila layari https://www.dtims.intan.my/list_course/all
Pemohon boleh menyemak Katalog Kursus yang mengandungi maklumat seperti objektif kursus, jangkamasa berkursus, tarikh kursus dan kumpulan sasaran. Melalui maklumat ini, pemohon boleh memilih kursus yang bersesuaian dengan keperluan mereka.
Status permohonan kursus sama ada masih dibuka atau telah ditutup ada dinyatakan pada maklumat kursus di dalam Katalog Kursus pada https://www.dtims.intan.my/list_course/all
Pemohon boleh membuat semakan di Portal DTIMS https://www.dtims.intan.my. Klik pada menu Akaun Pengguna dan klik Log Masuk.
Senarai permohonan kursus yang berjaya diterima akan disenaraikan dalam Dashboard Pengguna -> Senarai Permohonan.
Sekiranya permohonan masih dalam proses, pemohon boleh membuat pertanyaan kepada urusetia kursus yang berkenaan.
Tempoh permohonan untuk sesuatu kursus akan ditutup sebulan sebelum kursus bermula.
Maklumat urusetia kursus yang berkenaan disertakan pada maklumat kursus di dalam katalog kursus https://www.dtims.intan.my/list_course/all
Rayuan boleh dikemukakan kepada Penyelaras Program yang berkenaan. Walau bagaimanapun, keputusan muktamad pemilihan bergantung kepada pertimbangan pihak INTAN.
INTAN akan mengemukakan pemakluman kepada Ketua Jabatan/Penyelia sekiranya penjawat awam tidak hadir berkursus selepas pengesahan kehadiran dibuat.
Katalog Kursus boleh diakses di Portal DTIMS di https://www.dtims.intan.my/list_course/all
Kadar yuran yang dikenakan bagi setiap kursus di INTAN adalah seperti berikut:
i) Caj yuran bagi sektor awam
Bil. | Tempoh Kursus | Kadar (RM) |
1. | 1 hingga 7 hari | 30.00 |
2. | 8 hingga 30 hari | 50.00 |
3. | 1 bulan hingga 6 bulan | 100.00 |
4. | Lebih 6 bulan | 150.00 |
ii) Caj yuran bagi sektor swasta tempatan, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan peserta luar negara (di atas jemputan saja)
Yuran Pengajian | Kadar Bayaran Harian Per Peserta (RM) | |
Sektor Swasta dan GLC | Luar Negara | |
Tanpa Penginapan | 300.00 | 1000.00 |
Dengan Penginapan | 420.00 | 1180.00 |
Bayaran boleh dilaksanakan menerusi kaedah berikut:
- Tunai (pembayaran semasa pendaftaran kursus); dan
- Pesanan Kerajaan (LO)
Ya. INTAN hanya menawarkan khidmat sewaan kemudahan/fasiliti terhad kepada Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan dan Badan Berkanun sahaja. Permohonan sewaan perlu dikemukakan kepada Pengarah INTAN.
Sekiranya anda bukan ahli Perpustakaan INTAN, tetapi Perpustakaan/Pusat Sumber di Kementerian/Jabatan/Agensi anda bertugas telah menjadi ahli Skim Pinjaman Perpustakaan (SPP), maka anda boleh meminjam bahan bacaan di Perpustakaan INTAN dengan syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh SPP. Jika anda tiada kemudahan SPP, anda boleh menghantar surat rasmi memohon untuk membuat pinjaman bahan kepada pihak Perpustakaan INTAN untuk dipertimbangkan.
Tidak, Kursus Persediaan Ijazah Sarjana/PhD hanya boleh diikuti oleh bakal penerima Hadiah Latihan Persekutuan dan Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa (CBBPTB) di bawah JPA.
Program Diploma Pascasiswazah Pengurusan Awam (DPA) INTAN merupakan kursus pra-perkhidmatan yang dibangunkan secara komprehensif selama 10 bulan bagi tujuan pelantikan ke dalam skim Perkhidmatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD). Program DPA INTAN telah mendapat akreditasi penuh daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) berkuat kuasa pada 30 Disember 2015.
Kursus Advanced Leadership and Management Programme (ALMP) merupakan kursus mandatori atau kursus WAJIB bagi pegawai-pegawai Perkhidmatan awam yang menyandang Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA). Ianya dijalankan di bawah Pusat Kecemerlangan Kepimpinan, INTAN Kampus Utama Bukit Kiara. Untuk maklumat lanjut, klik Menu "Perkhidmatan Dalam Talian", pilih "Sistem Dalam Talian" dan pilih "Sistem Advanced Leadership and Management Programme (ALMP)".
Kursus EPSA (e-Pembelajaran Sektor Awam) adalah latihan secara atas talian bagi memberi kemudahan kepada penjawat awam mengikuti kursus pada bila-bila masa di mana sahaja. Penjawat awam yang menjalani kursus EPSA layak untuk mendapatkan sijil hari berkursus mengikut syarat yang telah ditetapkan.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Helpdesk EPSA di talian 03-2084 7689 atau emel esupport@intanbk.intan.my atau boleh layari Portal EPSA https://www.epsa.gov.my
Penilaian ISAC dilaksanakan untuk menilai tahap kefahaman dan kemahiran penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) di kalangan personel sektor awam. Ia merupakan satu alat bagi mengukur kesediaan personel sektor awam untuk bekerja dalam persekitaran Kerajaan Elektronik dari segi pengetahuan dan kemahiran dalam penggunaan asas perisian-perisian ICT yang sering di guna pakai (commonly used).
Peserta Penilaian ISAC terbahagi kepada 2 :-
1. Individu
Terdiri daripada individu yang menyandang jawatan Pembantu Setiausaha Pejabat Gred N19, Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N19, Pembantu Tadbir (Kewangan) Gred W19, Pegawai Khidmat Pelanggan Gred N19 dan Setiausaha Pejabat Gred N29 di mana kelulusan dalam Penilaian ISAC merupakan syarat wajib untuk pengesahan dalam perkhidmatan.
2. Kumpulan
Terdiri daripada kakitangan yang dipilih dari Kementerian/ Jabatan/ Agensi yang memohon untuk dijalankan Penilaian ISAC secara kumpulan. Permintaan ini bergantung kepada Kementerian/ Jabatan/ Agensi tersebut samaada untuk memenuhi kehendak ISP atau polisi masing-masing.
Semua permohonan untuk menduduki penilaian ISAC perlu dilakukan secara atas talian (online) sahaja. Permohonan boleh dibuat menerusi Portal ISAC di http://isac.intan.my
Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut boleh hubungi pihak urusetia ISAC di talian 03-2084 7798/7703 atau emel isachelp@intanbk.intan.my.
Permohonan untuk mengadakan latihan industri di INTAN boleh dibuat melalui penghantaran surat permohonan menerusi emel/faks kepada Pendaftar INTAN di alamat berikut:
Pendaftar
Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN)
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
INTAN Kampus Utama Bukit Kiara
Jalan Bukit Kiara
50480 Kuala Lumpur.
Tel: 03-2084 7227
Faks: 03-2096 2205
Permohonan pekerjaan di mana-mana agensi dalam Perkhidmatan awam perlu dibuat menerusi Borang Pendaftaran Pekerjaan di Sektor Awam (SPA8i) yang boleh didapati menerusi laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia http://www.spa.gov.my/
Surat permohonan untuk mendapatkan penceramah/tenaga pengajar INTAN perlu dikemukakan untuk pertimbangan Timbalan Pengarah Kanan INTAN di alamat berikut:
Timbalan Pengarah Kanan INTAN
Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN)
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
INTAN Kampus Utama Bukit Kiara
Jalan Bukit Kiara
50480 Kuala Lumpur.
Tel: 03-2084 7667 (Puan Anita binti Abu Hassan, Setiausaha Pejabat TPK INTAN)
Faks: 03-2084 7896
Surat permohonan akan dipanjangkan kepada pihak yang berkenaan dalam tempoh 1 minggu daripada tarikh penerimaan surat. Sekiranya tajuk kursus/modul kursus tersebut tidak berkaitan atau tiada kepakaran, Pejabat TPK INTAN akan memaklumkan terus kepada Kementerian/Jabatan/Agensi yang memohon.
Perlu diingatkan Surat Permohonan Penceramah INTAN perlu mengandungi:
- Tarikh Cadangan Kursus/Program (surat permohonan perlu diterima 1 bulan sebelum tarikh Kursus/Program)
- Aturcara Kursus/Program (Menyatakan cadangan keperluan penceramah INTAN mengikut modul)
- Maklumat Pegawai di Kementerian/Jabatan/Agensi yang boleh INTAN hubungi
Kadar bayaran penceramah INTAN adalah mengikut Pekeliling Perbendaharaan Bil. 2-2005 iaitu Bayaran Saguhati Mengikut Gred dan dibayar oleh Kementerian/Agensi/Jabatan yang memohon.
- Semakan jenis/tajuk kursus yang ditawarkan oleh INTAN boleh dirujuk di Portal DTIMS https://www.dtims.intan.my/list_course/all
Buku-buku terbitan INTAN boleh dibeli di Sasana Pustaka INTAN Bukit Kiara, Kuala Lumpur.
Sasana Pustaka INTAN
Institut Tadbiran Awam Negara
Jalan Bukit Kiara
50480 Kuala Lumpur
Tel: 03-2084 7269
Faks: 03-2092 1512
Pembelian juga boleh dibuat secara atas talian melalui e-Purchasing https://apps.intan.my/epurchasing/ atau
Klik Menu "Perkhidmatan Dalam Talian" dan pilih "Pembelian Buku Dalam Talian".